Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Σελίδα 1 από 1
Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Λέξεις κατάλληλες για επανάληψη και εμπέδωση
του μηχανισμού ανάγνωσης.
του μηχανισμού ανάγνωσης.
1. Διαβάζουμε πρώτα ολόκληρη τη λέξη - βοηθάμε αν χρειάζεται το παιδί - και μετά του ζητάμε να την κάνει συλλαβές και γράμματα. Στο τέλος επαναλαμβάνει ολόκληρη τη λέξη. (θυμόμαστε ότι δεν αναφέρουμε στο παιδί την ονομασία που έχουν τα γράμματα στην αλφαβήτα αλλά τη φωνή τους και μόνο - λέμε δηλαδή π και όχι πι, τ και όχι ταυ)
2. Μπορούμε επίσης με τις λέξεις αυτές να κάνουμε και ασκήσεις γραφής. Να του ζητήσουμε να τις γράψει απέξω ή να του δώσουμε ανακατεμένα τα γράμματα της λέξης και να του ζητήσουμε να τα βάλει στη σειρά και να βρει ποια λέξη φτιάχνουν. Το ίδιο μπορούμε σε τρισύλλαβες και με περισσότερες συλλαβές λέξεις να κάνουμε και με τις συλλαβές.
3. Για άσκηση στον προφορικό λόγο μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να μας φτιάξει μια προτασούλα με τη λέξη, να μας πει το υποκοριστικό (πχ πώς λέμε το μικρό παπί, τη μικρή πίτα κλπ) ή το μεγεθυντικό (πχ πώς λέμε το μεγάλο πεπόνι, τη μεγάλη μύτη κλπ). Σε καμία περίπτωση βέβαια δεν αναφέρουμε στο παιδί όρους γραμματικής, δε λέμε δηλαδή "υποκοριστικό" ή "μεγεθυντικό".
Μπορούμε ακόμη να ζητήσουμε πώς λέμε τα πολλά (τον πληθυντικό δηλαδή, πχ "Ένα χελιδόνι πέταξε ψηλά και βρήκε και άλλα .............." ή "Ήταν στο ποτάμι ένας ιπποπόταμος και ήρθε και ένας ακόμη. Τώρα είναι δύο .................." ) Προσοχή: Ούτε εδώ θα αναφέρουμε τις λέξεις ενικός και πληθυντικός, θα μπερδέψουμε το παιδί και δε θα το βοηθήσουμε σε τίποτε...
παπί
πα πί
π α π ί
πίτα
πί τα
π ί τ α
πατάτα
πα τά τα
π α τ ά τ α
πανί
πα νί
π α ν ί
πάμε
πά με
π ά μ ε
τόπι
τό πι
τ ό π ι
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Από τα πεζά στα κεφαλαία και το ανάποδο
Ζητάμε από το παιδί τις παραπάνω λέξεις να τις γράψει με κεφαλαία. Ή γράφουμε εμείς τις λέξεις με κεφαλαία και του ζητάμε να τις γράψει (στο πρόχειρο τετράδιο) με πεζά. Αν διαλέξουμε και δικές μας λέξεις, φροντίζουμε να περιέχουν μόνο τα γράμματα που έχουν διδαχτεί ως τώρα και να μην παρουσιάζουν άλλες δυσκολίες (πχ διαλυτικά, δίψηφα κλπ)
Υπάρχουν όμως και μερικές λέξεις που ήδη το παιδί ξέρει να διαβάζει και ας παρουσιάζουν δυσκολίες. Αυτές τις λέξεις ζητάμε να τις διαβάσει ολόκληρες και χωρίς συλλαβισμό ή ανάλυση σε γράμματα. Σαν εικόνες. Δίνουμε τέτοιες λέξεις στη συνέχεια:
ΛΕΞΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΛΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ
και
ναι
είναι
είμαι
έχει
έχεις
πού
ναι
είναι
είμαι
έχει
έχεις
πού
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Εξάσκηση με τις προηγούμενες λέξεις μέσα σε απλές προτάσεις:
Πού είναι το παπί;
Πού είναι το τόπι;
Πού είναι η πατάτα;
Πού είσαι;
Έχει ένα τόπι.
Τι έχει το παπί;
Πίτα και πατάτα.
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Κι άλλες λέξεις για ανάλυση - σύνθεση...
Τα κύρια ονόματα, μια καλή περίπτωση για εξάσκηση και σε πεζά και σε κεφαλαία
Τα κύρια ονόματα, μια καλή περίπτωση για εξάσκηση και σε πεζά και σε κεφαλαία
Τίνα - Τιτίνα - Τιτίκα
Ματίνα - Ματινάκι
Μανίνα - Μαρίνα - Μαρινάκι
Μαρία - Μαράκι - Μαρίκα
Νίνα - Μίνα - Σεμίνα
Ρίνα - Ρινάκι
Ρίτα - Ριτάκι
Κατερίνα - Κατερινάκι
Κατίνα - Κατινάκι
Κορίνα - Κορινάκι
Άννα - Αριάννα - Μαριάννα
Αννίκα - Αννίτα
Πεπίτα - Πεπίτο
Πάνος - Μάνος - Θάνος
Ρένος - Ρένα
Ρέα - Ρία
Σία - Τασία
Τάσος - Νάσος
Νανά - Μάτα - Σάσα
Νότα - Τότα - Τέτα - Αννέτα
Μικές - Μίκα
Κίκα - Μιμίκα - Μιμίκος
Ερίκος - Έρικα - Ρίκα
Τίτος - Τιτίκα
Ίρις - Ιρίνα
Σόνια - Τόνια
Τάνια - Μάνια
Μένιος
Θένια - Τένια
Τάνια - Μάνια
Μένιος
Θένια - Τένια
Καροτένιος
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Με τα παραπάνω ονόματα πολύ ωραία άσκηση είναι να ζητάμε από το παιδί να βρίσκει το κατάλληλο άρθρο. Του γράφουμε δηλαδή εμείς μερικά ονόματα και το αφήνουμε να διαβάσει και να συμπληρώσει μετά το σωστό άρθρο...
Παρόμοια άσκηση υπήρχε στις πρώτες κιόλας σελίδες του βιβλίου, οπότε και δε θα δυσκολευτεί ιδιαίτερα. Βέβαια αν δυσκολευτεί να βρει το φύλο, το βοηθάμε. Του λέμε δηλαδή αν είναι κορίτσι ή αγόρι, αν δηλαδή βάζουμε η ή ο.
Παρόμοια άσκηση υπήρχε στις πρώτες κιόλας σελίδες του βιβλίου, οπότε και δε θα δυσκολευτεί ιδιαίτερα. Βέβαια αν δυσκολευτεί να βρει το φύλο, το βοηθάμε. Του λέμε δηλαδή αν είναι κορίτσι ή αγόρι, αν δηλαδή βάζουμε η ή ο.
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
http://prwtakia.blogspot.gr/2012/12/blog-post_3509.html
Διαβάστε αυτή την ανάρτηση στο ιστολόγιο της τάξης. Ανεβάσαμε άσκηση σε μορφή hot potatoes που αφορά τη χρήση των άρθρων ο και η μπροστά από βαφτιστικά ονόματα (αυτό δηλαδή που προτείναμε να κάνετε και μόνοι σας λίγο πιο πάνω).
Διαβάστε αυτή την ανάρτηση στο ιστολόγιο της τάξης. Ανεβάσαμε άσκηση σε μορφή hot potatoes που αφορά τη χρήση των άρθρων ο και η μπροστά από βαφτιστικά ονόματα (αυτό δηλαδή που προτείναμε να κάνετε και μόνοι σας λίγο πιο πάνω).
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Απ: Λέξεις - κλειδιά: Εξάσκηση στο μηχανισμό ανάγνωσης
Λ λ
ΛΑ ΛΕ ΛΗ ΛΟ ΛΙ
ΑΛ ΕΛ ΗΛ ΟΛ ΙΛ
Λα Λε Λη Λο Λι
αλ ελ ηλ ολ ιλ
λα λε λη λο λι
μήλα - καμήλα
καλά - καλάμι - καλάθι - σαλάμι
καλαμάκι - καλαθάκι - σαλαμάκι
καλάμια - καλάθια - σαλάμια
αλάτι - παλάτι - κανάτι - πλάτη
μάγος - πάγος - μεγάλος - παπαγάλος
λίγος - λαγός - γάλος - κάλος
έλα - κοπέλα - καραμέλα - καπέλα - κανέλα - σέλα
όλα - σόλα - σέλα - σάλα - γάλα - γέλα - κόλα
Λένα - Λίνα - Λόλα - Λέλα - Λίλα - Λιλή - Λιλίκα
Ηλίας - Λάκης
Ελίνα - Ελένη - Έλενα
λιμάνι - λιμανάκι - λιμενικός
λεμόνι - λεμονιά
μήλο - μηλιά
ελιά - παλιά - μαλλιά - θηλιά
έλα - ελάτε - μιλάτε - μιλάνε
- Σσς! Μη μιλάτε!
σαλόνι, κανόνι, μακαρόνι, πεπόνι, παγόνι
σαλόνια, κανόνια, κανελόνια, μακαρόνια, πεπόνια, παγόνια
Παίζουμε με τις παραπάνω λέξεις. Όχι με όλες. Διαλέγουμε κάποιες από τις ομάδες που προτείνονται και επιλέγουμε παιχνίδι:
1. Ανάγνωση με ανάλυση της λέξης σε συλλαβές και γράμματα.
2. Ζητάμε από το παιδί να γράψει τη λέξη.
3. Γράφουμε τον ενικό και ζητάμε να μετατρέψει τη λέξη σε πληθυντικό: πχ σαλάμι - σαλάμια.
4. Ζητάμε να γράψει το υποκοριστικό. Πχ σαλόνι - σαλονάκι
5. Δίνουμε μια ομάδα λέξεων και ζητάμε από το παιδί να επιλέξει μία από αυτές με βάση κάποια ιδιότητα. Πχ δίνουμε τις λέξεις: "όλα - σόλα - σάλα - γάλα". Ζητάμε να βρει ποιο μπορούμε να το πιούμε και να το βάλει σε κύκλο.
6. Μια απλή άσκηση αλλά αρκετά ωφέλιμη είναι σε μια σειρά λέξεων να ζητήσουμε από το παιδί να τσεκάρει με το φωσφοριζέ μαρκαδοράκι του το νέο γράμμα.
7. Γράφουμε σε χαρτί συλλαβές που αντιστοιχούν σε μια σειρά λέξεων και ζητάμε από το παιδί να δημιουργήσει τις λέξεις. Πχ γράφουμε: σα, ο, λα, γα, γε, σε. Καλούμε το παιδί να κάνει συνδυασμούς και να γράψει λέξεις που βρίσκει μόνο του ή που του ζητάμε εμείς. Πχ γράψε γέλα. Άλλαξέ το να λέει γάλα. Τώρα να το κάνεις να λέει όλα. Και μετά σάλα. Και τώρα να το βάλουμε σέλα στο άλογο!
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
ου όπως λέμε ουρανός!
ΟΥ ου
ουρά - ουρανός - Ουρανία - κουράστηκα
σούπα - κούπα
γούνα - κούνα
κουνέλι - κουνελάκι
κουτάλι - κουταλάκι - κουτάλα
κουλούρι - κουλουράκι - κουλούρα - κουλούρια - κουλουράκια
ρούχα - μούρα - μουριά
Ρούλα - Σούλα - Τούλα - Κούλα - Λούλα - Ανθούλα
Μαρούλα - Χαρούλα - Μαρινούλα
Λουκάς - Λουκία
μάνα - μανούλα
πίτα - πιτούλα
γουρούνι - γουρουνάκι - γουρουνάκια
πουλί - πουλιά - πουλούσε
πατούσα - πατούσε - πετούσε
κουτί - κουτάκι - κουτός
αγαπούσα - μεθούσα
ΜΑΡΙΟΡΗ- Αριθμός μηνυμάτων : 1036
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008
Σελίδα 1 από 1
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
|
|